Przebudowa DK 91 w Częstochowie
Trwa przebudowa DK 91 w Częstochowie. W ramach realizowanej inwestycji powstanie nie tylko nowa droga, ale i trzy nowe estakady, a także sześć kładek dla pieszych i przejścia pod jezdnią, w tym podziemne na wysokości ul. Brzozowej. Wszystko dostosowane będzie także do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Poza tym przebudowane zostaną liczne skrzyżowania na trasie. Czasu przewidzianego na realizację prac jest coraz mniej.
- Realizujemy roboty na całym odcinku o długości 5,5 kilometra - podkreśla Adam Owsiany, dyrektor projektu z firmy NDI. - W rejonie skrzyżowania ulic Krakowskiej i Rejtana powstaje nowy wiadukt drogowy nad projektowanymi rondami. Jest on na etapie wykonanego już ustroju nośnego. Poza tym zarys wykonywanego przez nas nowego układu drogowego w tym miejscu jest już widoczny. W najbliższych tygodniach zaplanowaliśmy stricte roboty drogowe związane z układaniem krawężników, a także budowaniem kolejnych warstw nawierzchni. Z kolei w obrębie projektowanego węzła mamy już jedną łącznicę wyjazdową w kierunku Katowic. Została tam wykonana nawierzchnia bitumiczna. Trwają roboty drogowe na pozostałych łącznicach - wylicza.
Niedawno na plac budowy "wjechały" konstrukcje stalowe dwóch kładek pieszo-rowerowych, które będą przebiegać nad nową "gierkowką". Ich montaż trwa przy ulicy Okrzei i Mireckiego.
- Wkrótce dotrą kolejne konstrukcje stalowe kładek. Najbliższe tygodnie pokażą więc intensyfikację prac związanych z udrożnieniem ciągów komunikacji dla pieszych, które będą pozwalały na przekroczenie układu drogowego górą - mówi Wojciech Pałczyński, dyrektor Oddziału Południe NDI.
Ekipy wykonawcy realizowały już prace związane między innymi właśnie z układaniem warstw bitumicznych.
- Roboty drogowe, a w szczególności roboty bitumiczne, mamy zaawansowane w 35%. Dotyczy to zarówno trasy głównej, jak i poszczególnych łącznic - wyjaśnia Adam Owsiany, dyrektor projektu z firmy NDI.
Na razie jednak - jak podkreślają przedstawiciele wykonawcy - prace bitumiczne zostały zakończone na wszystkich dostępnych frontach.
- Teraz przygotujemy kolejne fronty i z początkiem sierpnia wrócimy do układania nawierzchni bitumicznych - zapowiada Wojciech Pałczyński, dyrektor Oddziału Południe NDI.
Kiedy zaplanowano finał prac związanych z przebudową DK 91 w Częstochowie?
Czasu na realizację inwestycji jest coraz mniej. Pozostało właściwie zaledwie kilka miesięcy. Na jakim etapie są więc aktualnie drogowcy i jak oceniają poziom zaawansowania robót?
- Jesteśmy za półmetkiem prac, ale jeszcze dużo pracy przed nami w najbliższych miesiącach - zauważa Adam Owsiany, dyrektor projektu z firmy NDI.
Wykonawca kontynuuje zaawansowane roboty konstrukcyjne na wszystkich trzech dwupoziomowych skrzyżowaniach, które powstają w ramach realizacji inwestycji tj. w miejscu dawnej estakady u zbiegu al. Pokoju i ul. Jagiellońskiej, przy skrzyżowaniu Krakowskiej z Rejtana oraz przy ul. Legionów. Wydaje się, że najtrudniejsze elementy pracy już zostały zrealizowane.
- Roboty ziemne, to zawsze duża niewiadoma. Udało nam się z nimi uporać. Teraz zostały nam pewne elementy do rozbudowania. Zakładamy, że połączenie nowego układu drogowego z już istniejącym powinno pójść zgodnie z harmonogramem - twierdzi Wojciech Pałczyński, dyrektor Oddziału Południe NDI.
Czy termin zakończenia inwestycji nie jest zagrożony?
- Jesteśmy zdeterminowani wraz z zamawiającym, aby realizację robót zakończyć w tym roku i udostępnić układ drogowy dla kierujących - zapewnia Adam Owsiany, dyrektor projektu z firmy NDI.
Ile będzie kosztować przebudowa DK 91 w Częstochowie?
Celem całej inwestycji związanej z dawną DK 1 (obecnie DK 91) jest m.in. poprawa płynności transportowej północ-południe w zakresie tranzytu, ruchu lokalnego, dostępności terenów inwestycyjnych i dostępności regionalnej, poprzez likwidację wąskich gardeł drogowych. Droga Krajowa nr 91 (w tym aleja Wojska Polskiego w Częstochowie), znajduje się w Korytarzu Sieci Podstawowej Bałtyk-Adriatyk.
Z szacunków wynika, że przebudowa pochłonie 359 mln zł. Inwestycja realizowana jest z dofinansowaniem ze środków UE. Dotychczasowe dofinansowanie unijne, zdobyte w okresie programowania 2014-2020 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i działania „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu” wynosiło 160,1 mln zł.
Później środki z konkursu zorganizowanego przez Komisję Europejską wraz z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska na projekty z sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 zwiększyły udział środków Unii Europejskiej w tej częstochowskiej inwestycji do blisko 194 mln zł.
Niedawno - wraz z dofinansowaniem pierwotnym - kwota zewnętrznego wsparcia finansowego przy budowie nowej alei Wojska Polskiego w Częstochowie przekroczyła 200 mln zł.
W poniedziałek, 10 lipca, miasto poinformowało, że uzyskało kolejne dofinansowanie na trwającą przebudowę DK-91. Tym razem jest to 21,5 mln zł środków unijnych pozyskanych na podstawie umowy z NFOŚiGW na prace odwodnieniowe związane z inwestycją.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?