Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont dworca głównego w Częstochowie ZDJĘCIA

Janusz Strzelczyk
Na głównym dworcu kolejowym w Częstochowie wre praca. Drugi pereon jest wyłączony z ruchu pociagów. Peron opanowali robotnicy. Zamknięte są wejścia na peron. Wymieniana jest nawiechrnia peronu, odnawiany dach. Peron drugi jest najstarszym n a dworcu. Oddany został do użytku wcześniej niż oficjalne otwarcie dworca. Peron drugi był gotowy w 1991 roku, na VI Światowe Dni Młodzieży.

Dworzec przechodzi wielki remont, pierwszy od 20 lat. W listopadzie częstochowski dworzec PKP skończy 20lat. W roku 1996 była to najnowocześniejsza stacja w Polsce. Dziś to już nie jest perła w koronie naszych kolei. Na początek wielkiego remontu odnowiono pasaż nad torami. Zakres prac remontowych obejmował przebudowę poczekalni w pasażu (w tym dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się), wykonanie ścieżek komunikacyjnych dla niewidomych i niedowidzących, poprawę instalacji wentylacyjnej oraz montaż systemu sygnalizacji pożarowej. Ta część remontu dworca głównego w Częstochowie k osztował 7 mln zł netto. Dwa głownego budynki dworca i pasaż należa do spółki PKP Dworce Kolejowe.

Natomasta perony to własność społki PKP Polskie Linie Kolejowe i ta spółka zajmuje się prowafdzonymi teraz remontami. Pod koniec ub.r. wyremontowano 3 i 4 peron. Do modernizacji (po drugiej platformie) pozostana jeszcez 1 i 1a.

Na odnowienie peronów jest 3 mln zł. Zaplanowano także modernizację torów, od Częstochowy do Zawiercia. Po przebudowie pociągi na tej trasie będą kursowały z prędkością 160 km na godzinę.

Kiedy w 1996 roku przecinano wstęgę na otwarcie dworca, rysowano przed częstochowską stacją świetlane perspektywy. Miała przyjmować i odprawiać setki tysięcy pasażerów, pielgrzymów i turystów rocznie. Dziś została tylko nieźle wyglądająca fasada.

W środku pusto, coraz mniej pasażerów i mnóstwo lokali do wynajęcia. Do Częstochowy nie docierają pociągi międzynarodowe, a połączeń krajowych ubywa.

Dworzec jest modernizowany, bo kolej ma do wydania unijne pieniądze. Miasto już 8 lat temu odrzuciło ofertę kolei współfinansowania utrzymania dworca.

Nie będzie też przy stacji (jak w Krakowie) galerii handlowej, bo jest już przy trasie DK1, kwadrans drogi pieszo od dworca głównego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto