Jakie przeszkody czyhają na pilotów w czasie lotu, a za co naliczane są bolesne kary czasowe?

W każdym z 8 przystanków w kalendarzu Red Bull Air Race na 2014 rok mamy do czynienia z innym torem. Cechą wspólną są elementy, które je wytyczają. Napełniane powietrzem, wrażliwe na rozerwanie poprzez najdelikatniejsze muśnięcie skrzydłem samolotu pylony tworzą powietrzne bramki wyznaczające trasę przelotu dla wyścigowych maszyn. Aby pokonać ją bezbłędnie, piloci muszą wykazać się niezwykłym refleksem, umiejętnościami pilotażu oraz niebywałą wytrzymałością na przeciążenia.

Bramka startu/mety
W przeciwieństwie do wyścigów samochodowych, gdzie na przykład bolidy F1 ruszają z wyznaczonych pól, piloci zaczynają walkę z czasem już w locie. Na starcie obowiązuje ograniczenie prędkości do 370 km/h, a nalatując na utworzoną z dwóch pylonów powietrzną bramkę wyznaczającą początek zmagań, tor lotu samolotu nie powinien być większy niż 45 stopni względem ziemi.

Bramka powietrzna
Wewnętrzne krawędzie pylonów są prostopadłe do ziemi, a wraz z oznaczonymi na nich wysokościami maksymalną i minimalną wyznaczają kwadratową bramkę powietrzną, przez którą przelatują piloci. Proste? Nie do końca. Oprócz zachowania odpowiedniego pułapu, należy pamiętać o tym, aby skrzydła samolotu były ułożone poziomo, a co za tym idzie zmniejsza się odległość ich końcówek do pylonów. Wychylenie powyżej 10 stopni od poziomu skutkuje karą. Jeśli kilka takich bramek ustawionych jest na torze po sobie, manewrowanie pomiędzy nimi wymaga ciągłego utrzymywania jak największej prędkości samolotu poprzez prostowanie skrzydeł dopiero w ostatnim momencie. Sterowanie w takiej części toru musi być niezwykle płynne.

Szykana
Trzy pojedyncze pylony zmuszają do slalomu. Dla pilota oznacza to dwie trudności. Pierwszą jest utrzymanie pułapu. Szybkie wychylenia steru i zmiany kierunku przy niemal maksymalnej prędkości mogą spowodować, że samolot wzniesie się powyżej lub zejdzie poniżej bramki. Kluczowe jest utrzymanie dużej prędkości w całej szykanie i na wyjściu do następnego elementu. Niestety można to osiągnąć wyłącznie przelatując jak najbliżej nylonowych stożków. Najdrobniejszy błąd może skończyć się karą!

Ciasny zakręt
Zwykle na końcu toru piloci wykonują bardzo ciasny zwrot pod wpływem dużego przeciążenia. W 2014 roku ograniczono je do 10G. Zawodnik ciągnie drążek na siebie, a samolot gwałtownie kieruje się ku niebu. Zaczyna wykonywać półpętlę, w trakcie której pilot dokłada jeszcze półbeczkę w prawo lub lewo. Jeśli sterujący maszyną nie przedobrzy i nie przekroczy ograniczeń, na końcu takiego manewru zawrócenia samolotu o 180 stopni, ma odpowiednią prędkość i jest gotowy do pokonywania kolejnej przeszkody.

Bramka pojedyncza
Zwykle na przeciwnym krańcu toru do tego, w którym wykonuje się pionowy zakręt ustawiona jest bramka pojedyncza. Wystarczy ją okrążyć, tak jak każdy z elementów szykany.

Po torze przelatuje się dwukrotnie. W mniej dynamicznych fragmentach powietrznej trasy trzeba prowadzić samolot jak najdelikatniej. Każde wychylenie steru powoduje zwiększenie oporu powietrza i spadek prędkości, właśnie dlatego piloci muszą obierać jak najbardziej gładkie linie lotu. Drugie okrążenie zazwyczaj zaczyna się z mniejszą prędkością, a co za tym idzie w kolejnych elementach praktycznie nie ma już miejsca na błędy. Zawodnik może odetchnąć dopiero, gdy po ponownym przekroczeniu linii mety poderwie samolot do góry wykonując efektowną świecę.

Za co konkretnie przyznawane są kary?
Karne sekundy przyznawane są za niepoprawny przelot po torze, czyli za niezgodne z zasadami omijanie wypełnionych powietrzem pylonów. Poważniejsze naruszenia regulaminu, głównie takie, które zagrażają bezpieczeństwu samego pilota karane są dyskwalifikacją. I tak:

BRAK DYMU (1 SEKUNDA)
Kara w postaci 1 sekundy zostaje przyznana, jeśli samolot nie wypuszcza dymu w czasie od komendy „Smoke On” (wydawanej przez wieżę kontrolną) do przekroczenia mety. Kara ta zostaje przyznana niezależnie od tego, czy dymu nie włączył sam pilot, czy też było to winą problemu technicznego.

NIEPOPRAWNY PRZELOT PRZEZ BRAMKĘ POWIETRZNĄ (2 SEKUNDY)
Kara w postaci 2 sekund za niepoprawny przelot przez bramkę zostaje przyznana w dwóch przypadkach. W pierwszym, gdy samolot jest zbyt wysko (powyżej górnych 40% wysokości bramki powietrznej lub pylonów w szykanie albo bramce pojedynczej). W drugim podczas lotu na nieodpowiednim poziomie w dowolnej bramce powietrznej – za przekroczenie określonego kąta przechylenia skrzydeł od poziomu (+/-10°).

UDERZENIE W PYLON – DNF
W przypadku dotknięcia pylonu jakąkolwiek częścią samolotu, pilot nie kończy przelotu i zostaje sklasyfikowany na końcu stawki. Jeśli zdarzenie było wyjątkowo niebezpieczne, możliwa jest dyskwalifikacja.

PRZEKROCZENIE OGRANICZENIA 10G – DNF
Taka sama kara, jak za uderzenie w pylon grozi pilotowi, który przekroczy ograniczenie dotyczące maksymalnego przeciążenia, które jest stale monitorowane i rejestrowane.

PRZEKROCZENIE MAKSYMALNEJ PRĘDKOŚCI STARTOWEJ (DNF)
Danej sesji nie kończy pilot, który przekroczy maksymalną prędkość (370 km/h) przy przelocie przez bramkę startową.

KARA WAGOWA - DNF
Jeśli łączna waga pilota i samolotu po sesji wynosi mniej niż 698 kg (z tolerancją -5kg), ostatni przelot zostaje uznany za nieukończony.

LOT POZA TOREM - DNF
Jako nieukończony uznaje się przelot, w którym pilot ominie szykanę lub jedną z bramek na torze.

Najcięższą karą jest jednak dyskwalifikacja z wyścigu. Mogą nią zostać ukarane wszelkie elementy lotu szczególnie niebezpieczne dla samego pilota, takie jak: niekontrolowane ruchy sterami, niekontrolowany lot, ostre poderwanie samolotu w górę tuż nad ziemią (przeciągnięcie przy dużej prędkości opadania), przelot przez szykanę z ujemnym przeciążeniem na zakrętach między pylonami, przelot przez bramki powietrzne na wysokości poniżej 10 m, lot przez chmury, niebezpieczne podejście (wkroczenie na tor pod kątem większym niż 45° lub powyżej wysokości oczekiwania ustalonej dla danej lokalizacji). Wykluczenie grozi także zawodnikowi nie stosującemu się do komend z wieży wydawanych przez dyrektora wyścigowego.

W Polsce podniebny tor zostanie wytyczony w Gdyni (26 i 27 lipca).

Red Bull Air Race

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!