Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak dbać o opony zimowe w sezonie?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Niskie temperatury, sól, piasek i żwir używany do posypywania dróg przyspieszają zużycie opon zimowych, wykonanych ze stosunkowo miękkiej mieszanki. Dlatego zimą trzeba szczególnie pamiętać o odpowiedniej konserwacji kół.

Eksperci przekonują, że opony zimowe nadają się do użytku kiedy mają powyżej 4 mm bieżnika, są zużyte równomiernie, a ich wiek to nie więcej niż 6 lat, a najlepiej nie więcej niż 4. Tylko wtedy są zdolne samoczynnie oczyszczać się z zebranego śniegu, a w niskich temperaturach zapewniają odpowiednią przyczepność. Tylko młoda mieszanka jest wystarczająco miękka i plastyczna, aby odpowiednio trzymać się nawierzchni drogi.

Gumę trzeba konserwować
Utrzymanie opon w odpowiednim stanie w niskich temperaturach nie jest łatwe, ale warto o nim pamiętać. Aby guma nie pękała i zachowywała kształt, kolor i elastyczność musi być co pewien czas myta i natłuszczana. Opony najbezpieczniej jest czyścić przy pomocy szczotki z miękkim włosiem i ciepłej wody z dodatkiem odrobiny szamponu samochodowego.

Drobne kamienie i zanieczyszczenia z nacięć na bieżniku usuwa sie twardym, ale tępym narzędziem. Dzięki temu opony się nie odkształcają i w pełnowartościowy sposób mogą odprowadzać wodę oraz śnieg.

– Umytą i wysuszoną gumę na bocznych ścianach naciera się pianką lub mleczkiem, które nada im efektowny wygląd, ale przede wszystkim środek wniknie w gumę, konserwując ją – wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Obręcze także wymagają dokładnego mycia. Dotyczy to szczególnie felg ze stopów lekkich, które po dłuższym czasie szczególnie trudno umyć z osadów klocków hamulcowych. Felgi w ciepłym garażu można dodatkowo zabezpieczyć twardym woskiem, który utworzy na nich powłokę zapobiegającą obiciom i zarysowaniom.

Ciśnienie powietrza i wyważenie
- Szczególnie zimą przynajmniej raz na dwa tygodnie należy także kontrolować poziom ciśnienia w oponach. Jeśli będzie za wysokie, szybciej zużyje się środkowa część bieżnika. Gdy powietrza będzie za mało, nadmiernie będą się ścierać boki – mówi Filip Fischer.

Równie istotne jest prawidłowe wyważenie opon, o czym zapomina wielu kierowców. Szczególnie, gdy mają dwa komplety kół i przed sezonem nie zdejmują opon z obręczy. Zdaniem ekspertów Oponeo.pl to poważny błąd. Co prawda wyważenie kół po każdym demontażu opony z obręczy to konieczność, ale warto pamiętać o tej czynności także podczas sezonowej zmiany całych kół. Podczas jazdy koła są narażone na niewielkie uszkodzenia, które nie wpływają znacząco na właściwości jezdne, ale zmieniają rozkład masy wokół osi ich obrotu. Wówczas koło zaczyna bić, a bieżnik opony zużywa się nierównomiernie. W przypadku dużych przebiegów kontrolę wyważenia warto wykonać nawet dwa razy w sezonie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jastrzebiezdroj.naszemiasto.pl Nasze Miasto