Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Wiaty przystankowe nie chronią ani przed deszczem, ani przed wiatrem

Janusz Strzelczyk
Taka  wiata nie chroni przed deszczem czy wiatrem
Taka wiata nie chroni przed deszczem czy wiatrem janusz strzelczyk
Nowe wiaty przystankowe, ustawione w zatoczkach autobusowych przy ulicach przebudowanych z powodu budowy nowej linii tramwajowej w Częstochowie, nie spełniają swojej podstawowej roli: nie chronią ani przed deszczem, ani przed wiatrem. - Wyrzucone pieniądze - dziwią się częstochowianie.

Wszystkie są brązowe. Smukłe i wąskie niczym miss universe. I rzeczywiście mają takie wymiary jak miss w biuście i biodrach. Zmierzyliśmy szerokość pod daszkiem - 90 centymetrów (metr z wypustkami zewnętrznymi, bok ledwie 50 centymetrów). Matka z dzieckiem w wózku nie zmieści się pod daszkiem. - Na dodatek nie mają ścian ani ławek - narzeka Anna Foltyn, pasażerka, która przyglądala się, jak mierzyliśmy nowe wiaty.

Wiaty są częścią wielkiej inwestycji budowy nowej linii tramwajowej i zakupu nowych tramwajów, wartej 63 mln zł. Przebudowa ponad 40 wysepek tramwajowych i zakup wiat kosztują ponad milion złotych. - Kolorystyka i forma wiat była konsultowana z pełnomocnikiem prezydenta ds. estetyki miasta. Jej wymiary już nie, one są uzależnione od możliwości lokalizacji i norm - informuje Sylwia Bielecka z Biura Prasowego Urzędu Miasta.

Urzędnicy tłumaczą, że zamontowane nowe wiaty znajdują się głównie na przystankach autobusowych i tramwa-jowo-autobusowych, gdzie szerokość - zgodnie z normą - wyspy przystankowej nie pozwala na montaż większych wiat. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, powinna być zachowana półtorametrowa odległość od skraju wiaty do krawędzi przystanku, a na przystankach tramwajowych i autobusowych odległość ta powinna być zachowana dla obydwu trakcji.

Ale okazuje się, że normy można jednak obejść, albo zmienić, żeby wiata była dla pasażera, a nie sama dla siebie. Stanisław Sosnowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu (MZDiT będzie odpowiadać za wiaty od przyszłego roku), mówi, że rozmawiano z Urzędem Miasta, aby przynajmniej kilkanaście z 41 nowych wiat było szerszych. I magistrat wystąpił do projektanta o ewentualną zmianę projektu wiat dla najbardziej uczęszczanych przystanków. Dłuższe i szersze wiaty przystankowe będą miały ścianę boczną o szerokości ok. 1 metra, a szerokość daszka 1,5 metra. Porządne, przeszklone wiaty, które stoją na starych przystankach, mają (zmierzyliśmy) 1,40 metra głębokości i daszek prawie 2-metrowej szerokości.

Zmiana projektu nowych wiat to sensowny krok. Ale te wąskie, które już stoją, to wyrzucone pieniądze. Równie dobrze mogłoby ich nie być. Parasol lepiej chroni przed deszczem czy śniegiem.


NAJBOGATSI I NAJBIEDNIEJSI POSŁOWIE Z WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - ZOBACZ KONIECZNIE
TOP 14 poszukiwanych przestępców w woj. śląskim ZOBACZ ICH TWARZE

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto