Zespół zadaniowy ds. realizacji inwestycji „Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Parkitka” przedstawił wizualizację przebiegu planowanej linii i koncepcję układu komunikacyjnego. To element prac związanych z opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego, który jest niezbędny do starań o środki unijne na realizację potencjalnej inwestycji.
Przewodniczący zespołu – zastępca prezydenta Częstochowy Andrzej Szewiński oraz wiceprzewodniczący - radny Jacek Krawczyk przypomnieli argumenty związane z planami budowy linii na Parkitkę. Zaprezentowali wybrany wariant jej przebiegu w ul. Dekabrystów (zespół analizował w sumie kilkanaście wariantów) oraz rozwiązanie przyjęte dla ul. Okulickiego.
- Rozważaliśmy dwa główne warianty, ale wersji było kilkanaście - mówi Jacek Krawczyk.
Jeżeli chodzi o ul. Dekabrystów jest to wariant z 4 pasami ruchu, z czego dwa środkowe mają być przeznaczone dla komunikacji publicznej (autobus i tramwaj), a skrajne dla ruchu ogólnego.
- Zdecydowaliśmy się na to rozwiązanie z kilku powodów. Dzięki czterem pasom, wyjazd z wszystkich ulic, które dochodzą do ulicy Dekabrystów, będzie możliwy zarówno w prawo, jak i w lewo. Gdyby powstało sześć pasów, wówczas skręty byłyby możliwe tylko w lewo - mówi Jacek Krawczyk.
- Poza tym dzięki czterem pasom, zachowane zostaną miejsca parkingowe na Dekabrystów, które są bardzo ważne dla właścicieli pawilonów handlowych, które tam się znajdują. Chcemy również w ten sposób zniechęcić kierowców do tranzytu ulicą Dekabrystów - podkreśla Jacek Krawczyk.
Ważnym elementem całego projektu ma być budowa przedłużenia ulicy Obrońców Westerplatte. Zabezpieczono już środki na przygotowanie dokumentacji tej inwestycji.
Jeżeli chodzi o ul. Okulickiego „zielone” torowisko tramwajowe ma się mieścić między jezdnią a istniejącą ścianą wysokich krzewów, stanowiących osłonę przed hałasem.
Koncepcja układu komunikacyjnego w ramach planowanej inwestycji została przedstawiona w czterech planach sytuacyjnych obrazujących kolejne odcinki nowej linii. Plany przygotowali projektanci z Biura Regionalnego Sweco Consulting sp. z o.o. w Katowicach.
Autorem wizualizacji, która w schematyczny sposób prezentuje możliwy przebieg planowanej linii tramwajowej na Parkitkę, jest społecznik i aktywista miejski Piotr Pyrkosz. Wizualizacja została zrealizowana przy pomocy otwartej aplikacji Symulator Pojazdów Szynowych "MaSzyna".
Jak podkreśla Jacek Krawczyk, wybrany wariant jest najlepszy. - Aż 90 procent stanowią grunty miasta, na dodatek konieczne będzie tylko jedno wyburzenie - mówi radny Krawczyk. Podczas prezentacji projektu nie było mowy o wycince drzew, ale patrząc na wizualizację pewne wycinki mogą być konieczne.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?