Czy to koniec nocnych tramwajów pod Jasną Górą – zastanawiają się częstochowianie. Wiele na to wskazuje. Kiedy dwa lata temu po raz pierwszy rozważano likwidację nocnej linii tramwajowej, mocno zaprotestowali przeciwko temu częstochowianie. Na Face-booku powstał nawet specjalny Fanpage „Nie dla likwidacji NOCNEJ linii tramwajowej w Częstochowie”, który polubiło kilka tysięcy osób
Jednak teraz wydaje się, że Miejski Zarząd Dróg i Transportu przeforsuje to rozwiązanie. Drogowcy wykorzystali fakt, że częstochowianie „odzwyczaili się” od nocnych tramwajów, kiedy zawieszono ich kursowanie z powodu remontu Alei Wyzwolenia.
Nocne tramwaje kursowały po mieście od 8 marca 1959 roku, ale linia została zawieszona przed rokiem, kiedy rozpoczęto przebudowę przejścia podziemnego pod Aleją Wyzwolenia. Modernizacja kilka tygodni temu zakończyła się i tramwaje znów zaczęły kursować do pętli na Północy. Ale tramwaje nocne już na trasy nie wyjechały. MZDiT zamierza realizować komunikację nocną, wykorzystując do tego autobusy. Jak tłumaczy zarząd dróg, zadecydowały o tym m.in. głosy częstochowian.
– Mieszkańcy wnioskowali o to by zachować dojazd autobusów w nocy do miejsc nie tylko wzdłuż linii tramwajowej. W ramach tymczasowej organizacji ruchu i zamknięcia al. Wyzwolenia autobus kluczył po dzielnicy, ale dzięki temu obsługiwał dotychczas „niedotknięte” komunikacją nocną ulice. Mieszkańcy zaczęli postulować o wydłużenie trasy do ul. Kukuczki. Zaspokojenie tych potrzeb nie mogłoby się odbyć poprzez tramwaj, a by zrealizować to zadanie należało wydłużyć trasę na Północy – tłumaczy Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT w Częstochowie.
Podobne rozwiązanie na wniosek mieszkańców zostanie wprowadzone na południu miasta - dojazd z okolic pętli przy Stadionie Rakowa będzie się odbywał poprzez ulice: Limanowskiego i Łukasińskiego do okolicy Dworca PKP Raków. – Dzięki temu linia nr 80 oparta o trasę linii tramwajowej nr 3 stanie się kompleksowym rozwiązaniem zaspokajającym potrzeby większej grupy mieszkańców – dodaje Maciej Hasik. Ważnym czynnikiem przemawiającym za taką decyzją były skargi mieszkańców. Wrzoso-wiaka na hałas przejeżdżających tramwajów, które ustały w ostatnich miesiącach.
MZDiT zaznacza jednak, że sytuacja może się zmienić, a nocne tramwaje powrócić, po planowanym zakupie nowych tramwajów i remoncie torowiska.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?