Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centra przesiadkowe przyszłość komunikacji

Janusz Strzelczyk
piotr ciastek
Centra przesiadkowe przyszłość komunikacji Co zrobić, żeby miasto nie stanęło w korkach, a komunikacja publiczna była atrakcyjna dla podróżnych, także odwiedzających miasto ? W Częstochowie stawiają na zintegrowanie komunikacji pieszej, rowerowej, samochodowej, autobusowej i kolejowej.

Centra przesiadkowe przyszłość komunikacji

- Chcemy zbudować zintegrowane centra przesiadkowe z peronami autobusowymi, parkingami dla aut i rowerów, ścieżkami rowerowymi, wypożyczalnią jednośladów. Znajdowałyby się przy trzech dworcach kolejowych: Częstochowa Główna, Stradom i Raków - mówi Stanisław Sosnowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie.
Do programu można włączyć planowany darmowy autobus ekologiczny kursujący miedzy Galerią Jurajską a centrum. Do przetargu na opracowanie koncepcji centrów przesiadkowych w Częstochowie zgłosiły się dwie firmy, z Rybnika i Mikołowa. Do końca maja przetarg zostanie rozstrzygnięty. Zwycięzca do końca lipca przygotuje koncepcję. Na tej podstawie będzie można ocenić, ile potrzeba pieniędzy na inwestycję. Potem MZDiT opracuje dokumentację techniczną i stanie do konkursu na dotację unijną do tej inwestycji. Częstochowa liczy na pieniądze ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014 - 2020.
- W Europie Zachodniej takie centra, np. w Amsterdamie, już się sprawdziły. Możemy spróbować i u nas, ale ważne jest, jak takie centrum przesiadkowe miałoby wyglądać w praktyce - mówi Tadeusz Wolny z Częstochowy.
Spieszymy więc ze szczegółami. Parking przy dworcu PKP Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego miałby 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych. Od strony ul. Orzechowskiego powinny być 4 zadaszone perony dla komunikacji publicznej, 20 miejsc dla samochodów osobowych, 5 miejsc dla taksówek, 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 30 rowerów. W skład centrum przesiadkowego przy dworcu na Stradomiu wchodziłby jeden zadaszony peron dla autobusów, 5 miejsc parkingowych dla taksówek, 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 20 miejsc postojowych dla samochodów osobowych.
Na Rakowie założenie minimum to jeden zadaszony peron przystankowy dla autobusów, 4 miejsca postojowe dla taksówek, tyle samo dla dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 30 miejsc postojowych dla samochodów osobowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto