Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autostrada coraz bliżej

Janusz Strzelczyk
Wojewoda śląski wszczął po-stępowanie administracyjne w sprawie wydania zezwolenia na budowę odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do Częstochowy. Chodzi o odcinek o długości 42,8 km z węzłami Zawodzie, Rząsawa i Blachownia.

Autostrada coraz bliżej

- Pozwolenie jest wydawane inwestorowi, w tym przypadku jest nim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - informuje Bożena Goldamer-Kupała, zastępca dyrektora wydziału infrastruktury Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. - Myślę, że na pierwszy odcinek, między węzłami, pozwolenie zostanie wydane jeszcze w lipcu.
Pozwolenie na budowę to kolejny krok na drodze do budowy brakującego odcinka autostrady A1. GDDKiA ogłosiła przetargi na te inwestycje.
Wnioski o dopuszczenie do przetargów złożyło kilkadziesiąt firm. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła postępowanie przetargowe na dwa etapy. W pierwszym firmy muszą się wykazać doświadczeniem i zapleczem. W drugim etapie oceniana będzie oferowana cena (za to można uzyskać 90 procent punktów) i okres gwarancji (10 procent).
Ten odcinek autostrady A1, wraz z obwodnicą Częstochowy, będzie kosztował prawie 3,5 miliarda zł. Pieniądze wyłoży Krajowy Fundusz Drogowy. Droga ma być gotowa w 2017 r.
Odcinek Rząsawa pod Częstochową - Pyrzowice połączy gotowe już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej i z lotniskiem w Pyrzowicach. Budowa poszczególnych odcinków potrwa od 30 do 33 miesięcy.
Dla Częstochowy bardzo ważne jest, czy obwodnica miasta będzie bezpłatna.
- Zależy nam, żeby obwodnica powstała jak najszybciej i była bezpłatna. Tylko wtedy ciężki transport będzie omijał nasze miasto - zauważa prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
Jedynie bezpłatna obwodnica pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego ciężarówek z miasta. Teraz ruch ten odbywa się aleją Wojska Polskiego, która jest częścią trasy DK1.
O bezpłatną obwodnicę upomina się stowarzyszenie Częstochowa 2020, które zebrało ponad 30 tysięcy podpisów w tej sprawie.
W ministerstwie transportu, jeszcze przed przyjściem Elżbiety Bieńkowskiej, obowiązywała opcja budowy płatnych obwodnic. Częstochowianie liczą, że pani minister wyda w tej sprawie nowe dyspozycje.
Tymczasem samorządowcy z Częstochowy i gmin ościennych oraz z Radomska i Piotrkowa Trybunalskiego chcą, aby 70-kilometrowy odcinek trasy DK1 nie został przebudowany na płatną autostradę A1 (a takie są plany), ale na bezpłatną drogę ekspresową. W ubiegłym tygodniu, w środę, samorządowcy pojechali w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, gdzie spotkali się z wiceministrem Zbigniewem Rynasiewiczem.
- Przedstawiliśmy ministrowi Rynasiewiczowi pakiet dokumentów, w tym stanowisko 17 samorządów sąsiadujących z DK1, uchwały rad gmin i powiatów oraz nasze postulaty dotyczące przebudowy "jedynki" - mówi starosta częstochowski Andrzej Kwapisz.
Samorządowcy alarmują, że zrobienie z tego docinka DK1 autostrady nie przewiduje wcześniejszej przebudowy i rozbudowy o obwodnice alternatywnej DK 91 (tzw. dawna trasa warszawska), nie uwzględnia węzła autostradowego w gminie Kruszyna i w Jeżowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto