Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Nowa nitka tramwajowa tonie w wielkiej wodzie

Bartłomiej Romanek, Janusz Strzelczyk
Zbierająca się woda przeszkadza w ułożeniu torów pod wiaduktem na DK 1 na Rakowie
Zbierająca się woda przeszkadza w ułożeniu torów pod wiaduktem na DK 1 na Rakowie bartłomiej romanek
Częstochowa chwali się już nowymi tramwajami twist, ale nie wiadomo, czy i kiedy pojadą one nową nitką tramwajową. Budowlańcy mają problem z ułożeniem torów pod wiaduktem na DK 1 na Rakowie. Tędy nowe tramwaje miały wjeżdżać na końcową pętlę. Po każdych większych opadach deszczu pod wiaduktem zbiera się woda. Ułożenie torów jest niemożliwe, a nowy tramwaj nie jest w stanie z powodów technicznych przejechać po torach zalanych wodą. To ogromny problem dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

- Tramwaj starego typu może by sobie poradził - mówi Dariusz Gawron, kierownik wydziału tramwajowego w MPK. - Ale nowy twist byłby narażony na awarię. Ten tramwaj jest naszpikowany elektroniką. Urządzenia są zainstalowane nisko, kilka centymetrów nad torowiskiem, a tam woda sięga kilkunastu centymetrów.

Miejski przewoźnik nie będzie ryzykował i nie puści tramwaju wartego 7 milionów złotych na wodną przeprawę. Jeśli pod wiaduktem będzie stała woda, motorniczy będzie czekał aż opadnie. Uszkodzonego pojazdu, z powodu przejazdu przez zalane torowisko, producent nie będzie chciał naprawić w ramach gwarancji.

Miasto zdaje sobie sprawę z wagi tego problemu i już w porozumieniu z projektantem zmieniło projekt odwodnienia tego terenu. Zastosowano inne rozwiązanie techniczne, a przekrój rur odprowadzających wodę będzie większy.

Trudno już jednak powiedzieć, czy to całkowicie rozwiąże problem, bo w tym miejscu niemal od zawsze zbierała się woda, a sprawę dodatkowo utrudnia specyficzne podłoże. - Dokonaliśmy niezbędnych zmian i mam nadzieję, że one rozwiążą problem - mówi Jolanta Zaborowska, naczelniczka wydziału inwestycji w częstochowskim urzędzie. - Tak naprawdę dopiero po pierwszych większych deszczach będzie wiadomo, czy zastosowane przez nas rozwiązanie w pełni zda egzamin. Jeżeli nie, to będziemy się musieli zastanowić się, co dalej. Wiem, że to duży problem, zwłaszcza zimą, kiedy woda mogłaby zamarzać.

Zdaniem Jolanty Zaborowskiej, problemy z torami pod wiaduktem nie powinny jednak opóźnić całej inwestycji. Prace przebiegają szybciej niż w zakładanym harmonogramie i nowa nitka będzie gotowa wcześniej niż pierwotnie planowano (listopad 2012). Zrezygnowano z puszczenia nowych tramwajów w kierunku Kucelina. Twist nie jest w stanie bezpiecznie przejechać po zniszczonych torach.

* TO MUSISZ ZOBACZYĆ:

MATURA 2012 - ZOBACZ CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ, SPRAWDŹ ARKUSZE i ODPOWIEDZI. PRZECZYTAJ O PRZECIEKACH
* WEŹ UDZIAŁ W PLEBISCYTACH:
NAJLEPSZY NAUCZYCIEL 2012
CHUDNIESZ - WYGRYWASZ ZDROWIE
NAJSYMPATYCZNIEJSZY ZWIERZAK ŚLĄSKIEGO ZOO

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto