Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj Twist w Częstochowie od 1 czewca

Janusz Strzelczyk
Nasz nowy tramwaj, twist, zacznie wozić pasażerów od 1 czerwca - zdradził nam Roman Bolczyk, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.

- Przygotujemy wielką imprezę dla dzieci, między innymi rozdamy im kredki. Nie po to, aby zrobiły graffiti na tramwaju, ale by np. narysowały tramwaj.

Początkowo planowano, że nowy tramwaj zacznie wozić pasażerów dopiero od września, gdy oficjalnie zostanie oddana do użytku nowa linia tramwajowa. Do tego czasu do Częstochowy dotrą wszystkie zamówione nowe tramwaje.

Ale jeden z wozów wrócił już do Częstochowy z zakładów PESA w Bydgoszczy, dokąd został odesłany po testach, aby zainstalować w wozie 14 dodatkowych miejsc siedzących. Fotele już są i tramwaj ma teraz 59, a nie jak wcześniej 45 miejsc siedzących. Większa liczba foteli będzie we wszystkich siedmiu nowych tramwajach częstochowskich, w każdym po 14.

Dodatkowe fotele zainstalowano nad tzw. wózkami tramwaju. Już nie marnuje się miejsce w pojeździe.

MPK zapłaci za nowe miejsca siedzące (w sumie 98) dodatkowo ponad 100 tysięcy złotych. To nie jest dużo przy zakupie za 50,3 mln zł - tyle jest wart kontrakt MPK z PESĄ.

Twist po przejechaniu 100 kilometrów kolejnych nocnych testów będzie jeszcze przez miesiąc służył do nauki motorniczych. Tramwaj był w Częstochowie testowany w marcu przez około trzy tygodnie. Na podstawie tych jazd 12 kwietnia pojazd otrzymał homologację dopuszczającą twista do ruchu publicznego. Homologacja obowiązuje na wszystkie tramwaje typu twist.

W MPK przeszkolenie przejdzie 25 motorniczych. Naukę prowadzi Janusz Kmieć z PESY.

- W Warszawie po przeszkoleniu motorniczowie zdawali egzamin - opowiada Janusz Kmieć. - Niektórzy podchodzili po pięć, sześć razy. Skąd takie trudności w zdaniu egzaminu? Twist jest pojazdem naszpikowanym elektroniką. Trzeba umieć czytać wskazania przyrządów. Także, a może przede wszystkim, w sytuacjach awaryjnych. Motorniczy musi wiedzieć, co się dzieje z wozem.

W Częstochowie jeszcze nie zdecydowano, jaka będzie forma zakończenia kursu. Wiadomo natomiast, że kierujący nowymi tramwajami będą nosić nowe mundury. Ubrania dla motorniczych funduje PESA. Będą miały znaki firmowe Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i producenta tramwaju.

Są też nowości na torowisku.

- Po testach okazało się, że trzeba było przerobić 20 peronów - mówi Dariusz Gawron, szef wydziału tramwajów w MPK. - Zmiany były konieczne, żeby twist mógł swobodnie jeździć - dodaje.

Chodzi o starą trasę Raków - Północ (na Kucelin nie będzie jeździł), bo na nowej takich problemów nie ma. Wybudowano dwa nowe perony, przy rondzie Mickiewicza i na Fieldorfa Nila. Trzy, przy dworcach PKP i PKS oraz Politechnice, przebudowano.

Poprawki były konieczne, bo nowe tramwaje będą też jeździć starą trasą, nie tylko nową, 4,5-kilometrową jak wcześniej planowano.
Nowe kierownictwo MPK uznało, że to byłaby dyskryminacja częstochowian, którzy nie mieszkają w tych południowych dzielnicach miasta, przez które wiedzie nowa linia.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*Nowy taryfikator mandatów SPRAWDŹ, ZA CO GROŻĄ WYŻSZE KARY
*Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców, wielka ucieczka Katarzyny W.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto